Usługi IT

Doradztwo prawne w projektach związanych z usługami utrzymania, administracji i rozwoju systemów informatycznych oraz infrastruktury IT. Kompleksowa obsługa prawna outsourcingu IT.

Zapewniamy wsparcie prawne projektów dotyczących usług utrzymania systemów informatycznych (m.in. w modelu SLA/KPI), usług serwisowych infrastruktury sprzętowej, usług związanych z rozwojem systemów IT.

Wspieramy od strony prawnej przedsięwzięcia outsourcingowe, od outsourcingu określonych czynności (serwis), przez outsourcing procesów biznesowych – BPO (np. hosting, call center), umowy dotyczące udostępnienie zasobów (tzw. bodyshopping, body leasing), umowy dotyczące funkcjonowania centrów usług wspólnych (CUW/SSC), aż po złożone operacje prawno-biznesowe prowadzące do wydzielenia i przekazania na zewnątrz części lub całości działów IT.

Współpracując z przedstawicielami klienta oraz firmami konsultingowymi weryfikujemy założenia biznesowe projektów outsourcingowych pod kątem ich zgodności z prawem, skutków prawnych oraz potencjalnych zagrożeń (prawo autorskie, prawo podatkowe, prawo pracy, ochrona danych osobowych, regulacje sektorowe), w celu wypracowania rozwiązań bezpiecznych prawnie i optymalnych z punktu widzenia celów biznesowych.

W ramach naszych usług zapewniamy kompleksowe wsparcie postępowania zakupowego: przygotowujemy umowy (serwis, utrzymanie, rozwój systemów, inne umowy outsourcingowe) współtworzymy dokumentację (RFP, SIWZ), weryfikujemy zgodność ofert z wymaganiami i zapewniamy wsparcie w negocjacjach. Wspieramy też naszych klientów w trakcie realizacji umów (w tym uczestniczymy w procesach ich renegocjacji). Prowadzimy też audyty poprzedzające uruchomienie projektu i opiniujemy wskazane przez naszych Klientów zagadnienia i rozwiązania prawne.



Nasi specjaliści:
Michał Barta dr Wojciech Kaliński dr Bohdan Widła Agata Marcinkowska Kama Reiter Bartosz Jussak Damian Łapka Adrianna Żyrek Arkadiusz Piskorz dr Ewa Laskowska, LL.M Marta Czeladzka, LL.M

ZESPÓŁ

ARTYKUŁY

Compliance RODO w grupach kapitałowych z uwzględnieniem aspektów lokalnych
Artykuł współautorski: Agata Marcinkowska oraz Adrianna Żyrek Artykuł stworzony w ramach projektu #ForumBK – RODO w grupach kapitałowych [English abstract at the bottom of the page] Istota „compliance” sprowadza się do zarządzania zgodnością z określonymi normami, w tym przepisami prawa, w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw. W wielu przypadkach wskazane jest, aby system taki obejmował obszar przetwarzania danych osobowych, jako że zasadniczo będzie to odpowiadało na wymagania stawiane przez RODO w zakresie obowiązku wdrożenia odpowiednich środków organizacyjnych, tj. „adekwatnych do oceny ryzyka” i projektowania samych procesów w organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony prywatności. W grupach przedsiębiorstw wdrożenie systemu compliance stanowi jednak praktyczne wyzwanie choćby ze względu na liczbę podmiotów, które należy uwzględnić opracowując taki system i niekiedy międzynarodowy charakter ich działalności. Dlatego ważne jest, aby prawidłowo zaprojektować system compliance dla danej grupy kapitałowej, z uwzględnieniem jej specyfiki (w tym różnych lokalnych odrębności), a następnie skutecznie go wdrożyć oraz, co równie istotne, zapewnić jego stosowanie w praktyce.
czytaj dalej >
Przekazywanie danych do państw trzecich w działalności grup kapitałowych
Artykuł współautorski: Agata Marcinkowska oraz Adrianna Żyrek Artykuł stworzony w ramach projektu #ForumBK – RODO w grupach kapitałowych [English abstract at the bottom of the page] W działalności grup kapitałowych, w szczególności tych międzynarodowych, może dochodzić do transferowania danych do tzw. państw trzecich, czyli państw spoza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Niejednokrotnie swobodny i transgraniczny przepływ danych osobowych między podmiotami z grupy jest wręcz niezbędny dla prowadzenia przez nie codziennej działalności. Przykładowo taki transfer może być wpisany w: • realizację wspólnych procesów kadrowych; • pracę w międzynarodowych zespołach składających się z osób zatrudnionych w różnych spółkach i krajach; • prowadzenie wspólnych centrów obsługi klientów grupy kapitałowej (remote support, call center); • prowadzenie wspólnej bazy klientów / kontrahentów; • działanie centrów usług wspólnych / centrów outsourcingowych świadczących usługi dla grupy kapitałowej; • korzystanie przez spółki z grupy z usług zewnętrznych dostawców dedykowanych dla całej grupy kapitałowej (np. wspólny dostawca rozwiązań informatycznych) zlokalizowanych w państwie trzecim. Co istotne, przepisy RODO przewidują dodatkowe wymagania, jakie muszą być spełnione w przypadku transferu danych do państw trzecich, niezależnie od innych obowiązków nakładanych przez przepisy ww. rozporządzenia. Jak zatem optymalnie zaprojektować proces transferu danych do państw trzecich w ramach grupy kapitałowej?
czytaj dalej >
Zobacz więcej artykułów

NASZE DANE